WWF madagascar madagaskar header WWF madagascar madagaskar header

VROUWELIJKE ZONNE-INGENIEURS

Educatie gaat natuurlijk over meer dan de opvoeding van kinderen alleen. WWF integreert in veel van zijn projecten een luik sensibilisering en samenwerking met partners of lokale gemeenschappen om hen te empoweren en tegelijkertijd ook de natuur te beschermen. Een mooi voorbeeld hiervan is het project in Madagaskar, dat gesteund wordt door WWF-België.

De tropische wouden van Madagaskar bieden een thuis aan heel wat bedreigde diersoorten, zoals maki’s en sifaka’s. Maar er verdwijnt steeds meer bos omdat afgelegen gemeenschappen aangewezen zijn op brandlandbouw, illegale houtkap en het gebruik van onduurzame energiebronnen om in hun behoeften te voorzien. Daarmee brengen ze niet alleen hun natuurlijke hulpbronnen in gevaar maar ook de biodiversiteit en de vele diersoorten die inde bossen leven. Bovendien heeft 80% van de Malagassische bevolking geen toegang tot elektriciteit. 

WWF wil de gemeenschappen aanmoedigen om natuurlijke grondstoffen beter te beheren en over te schakelen op duurzame landbouw. Daarom hebben we samen met WWF-Madagaskar en Barefoot College een project opgestart om dorpen vlakbij belangrijke bosgebieden te voorzien van elektriciteit afkomstig uit zonnepanelen.

Concreet volgden er binnen dit project tot nu toe 19 vrouwen uit verschillende regio’s van Madagaskar een opleiding tot ‘zonne-ingenieur’, in het Barefoot College in India. Zij leerden er gedurende zes maanden zonnepanelen maken en onderhouden. Eens ze terug thuis waren installeerden de vrouwen zonnepanelen in hun gemeenschappen, waardoor ze elektriciteit introduceerden in verafgelegen dorpen, en deelden ze hun kennis. Dankzij hen gebruiken 800 gezinnen in Madagaskar nu zonne-energie, wat een totaal van ongeveer 5000 personen betekent.

De zonne-energie verlaagt de CO2-uitstoot en bovendien bevordert het tewerkstelling, inkomsten en zelfvoorzienende oplossingen voor de dorpsgemeenschappen. De toegang tot verlichting en elektriciteit zorgt ervoor dat leraren naar de dorpen komen en kinderen ook kunnen studeren als het donker is, dat de bewoners geen vervuilende olielampen meer hoeven te gebruiken en dat naburige dorpen ook interesse krijgen voor het project. Maar ook de sociale verhoudingen in de dorpen zijn grondig veranderd. Dankzij hun vaardigheden als zonne-ingenieurs spelen vrouwen nu een belangrijkere rol in de organisatie van de gemeenschap.

Magan Kanwar, die vroeger zelf de opleiding volgde en nu anderen opleidt tot zonne-ingenieur, herinnert zich dat haar schoonvader haar zei dat ze zich beter zou concentreren op truien breien in plaats van dromen over naar school te gaan. ‘Maar ik wou meer doen dan alleen koken en baby’s voortbrengen. Deze school gaf me de kans om een doel in mijn leven te vinden’.

Dankzij dit project is het vertrouwen in WWF ook sterk toegenomen en willen de dorpelingen nu meewerken om de nabijgelegen natuurgebieden beter te beschermen.

Het Malagassische Ministerie van Energie heeft beslist om mee te werken aan de uitbreiding van het project en zal steun bieden voor de oprichting van een Barefoot College in Madagaskar tegen 2018. Tegen 2030 willen ze er 744 vrouwen opleiden tot zonne-ingenieurs. Zo zouden 630 000 gezinnen toegang krijgen tot elektriciteit.

 

 

  • Regio
    Madagaskar
  • Duur
    2013-2017
  • Doel
    Afgelegen dorpen toegang geven tot zonne-energie en natuurlijke grondstoffen duurzaam helpen te beheren om de tropische bossen van Madagaskar te beschermen
  • Partners
    Barefoot College, WWF-Madagaskar

Budget

rapports annuels