Partnerschappen

ALPRO

  • Partner sinds 2009
  • Activiteitendomein: voeding
  • Soort partnerschap: partnerschap voor verandering
  • Thema: strijd tegen de klimaatverandering en sensibilisering voor de milieu-impact van voeding
  • Financiële bijdrage (boekjaar 2015): tussen € 25 000 en € 50 000

Alpro, pionier in Europa in het ontwikkelen van voeding en drank op basis van soja, ging in 2009 een partnerschap voor verandering aan met WWF. In 2011 werd Alpro lid van het Climate Savers-programma van WWF International, dat bedrijven aanmoedigt om hun CO2-uitstoot op ambitieuze wijze te beperken.
Alpro engageert zich ook tot het beperken van zijn CO2-uitstoot met 26% per kilo van zijn producten tussen 2010 en 2020 (voor scope 1 en 2 CO2-emissies). Alpro zal ook verder werken aan het vastleggen van ambitieuze doelstellingen in de waardeketen op vlak van ingrediënten en verpakkingen, in samenwerking met WWF.

Alpro steunt openlijk de visie van WWF voor ‘100% hernieuwbare energie’ en is ‘Clean Energy-ambassadeur’ in België en op internationaal vlak. Bovendien verdedigen Alpro en WWF samen de boodschap dat het nodig is om te komen tot een verandering van voedingspatroon (met een voorkeur voor plantaardige eiwitten) om de CO2-uitstoot door de productie van vlees en zuivel te verminderen en de impact van de veeteelt op ontbossing in prioritaire regio’s als het Amazonewoud te beperken, onder andere via bewustmaking van de consumenten.

Belangrijkste verwezenlijkingen binnen het Climate Savers programma:

  1. Hoewel het productievolume met 25% is gestegen (in vergelijking met 2008), heeft Alpro zijn CO2-uitstoot in 2013 met 20% beperkt ten opzichte van 2008.
  2. Alpro steunt de visie van WWF inzake energiegebruik en de noodzaak om onze voedingspatronen te veranderen (consumptie van plantaardige vs. dierlijke proteïnen).
  3. Alpo heeft bijvoorbeeld bijgedragen aan de organisatie van Donderdag Veggiedag (www.donderdagveggiedag.be) en heeft in Europa de coalitie ‘Plant-based Food’ ontwikkeld in samenwerking met WWF, om via sensibiliseringsacties en lobbying een verandering in onze voedselpatronen te promoten en om de consumptie van producten die het milieu respecteren aan te moedigen, die goed voor de gezondheid zijn en plantaardig zijn.

ARGUS

  • Partner sinds 2013
  • Activiteitendomein: bank- en financiewezen
  • Soort partnerschap: milieumecenaat
  • Financiële bijdrage (boekjaar 2015): < € 25 000

Argus is een stichting gefinancierd door KBC-bank, die steun verleent aan diverse projecten met een positieve impact voor de samenleving. Sinds 2013 levert Argus financiële steun aan twee projecten van WWF:

  • 'Eco-Village': dit project in de Democratische Republiek Congo biedt de inwoners van vier gemeenschappen de mogelijkheid om actief mee de doen aan de strijd tegen de ontbossing. In ruil krijgen ze een vergoeding voor de diensten die ze leveren voor het milieu, zoals de bescherming van natuurlijke bossen of de savannes behouden zodat de natuurlijke regeneratie van bossen mogelijk is.
  • 'Verbeterde Argus-kookvuurtjes': dit project, dat eveneens wordt uitgevoerd in de Democratische Republiek Congo, promoot het gebruik van verbeterde vuurtjes – die minder houtskool verbruiken – om de druk op de bossen als gevolg van de productie van houtskool te beperken.

TRIODOS BANK

  • Partner sinds 2014
  • Activiteitendomein: bank- en financiewezen
  • Soort partnerschap: milieumecenaat
  • Financiële bijdrage (boekjaar 2015): < € 25 000

Triodos Bank is een duurzame en transparante bank. Het financiert enkel en alleen ondernemingen en organisaties die een positieve impact hebben op onze samenleving. Sinds september 2014 schenkt Triodos Bank 50 euro per nieuwe klant die een spaarrekening opent en WWF vermeldt. Daarnaast geeft het ook de mogelijkheid om interesten (of een deel ervan) te schenken.

ELLO MOBILE

  • Partner sinds 2012
  • Activiteitendomein: telecommunicatie
  • Soort partnerschap: milieumecenaat
  • Financiële bijdrage (boekjaar 2015): < € 25 000

Ello Mobile is een gsm-operator die 100% van zijn winst doorstort aan maatschappelijke en milieuprojecten. Sinds juli 2012 kunnen de klanten van Ello Mobile kiezen om financiële steun te verlenen aan het WWF-project 'Mai-Ndombe', voor onder andere de bescherming van de bonobo's.

NATIONALE LOTERIJ

  • Partner sinds 2004
  • Activiteitendomein: ontspanning (kansspelen)
  • Soort partnerschap: milieumecenaat
  • Financiële bijdrage (boekjaar 2014): > € 100 000

De Nationale Loterij organiseert openbare loterijen, wedstrijden, kans- en gokspelen waarvan een deel van de opbrengst wordt verdeeld onder diverse vzw’s. Sinds 2004 is de Nationale Loterij een partner van WWF-België. Zij biedt financiële steun aan onze sensibiliseringscampagnes en ook aan educatieve projecten over de bescherming van de biodiversiteit.

WELEDA

  • Partner sinds 2016
  • Activiteitendomein: gezondheid en cosmetica
  • Soort partnerschap: partnerschap op vlak van communicatie en sensibilisering
  • Financiële bijdrage (boekjaar 2015): tussen € 25 000 en € 50 000

Weleda is een fabrikant van cosmetica en natuurlijke geneesmiddelen. In 2016 startte Weleda een grootschalige campagne om WWF te helpen bij de inventarisatie van 20 000 ha oerbossen in de Roemeense Karpaten. WWF ijvert al meer dan 10 jaar voor het behoud van de Roemeense bossen. Sinds 2012 brengt de organisatie de gebieden in kaart die bescherming nodig hebben. Vijf van deze regio’s staan inmiddels op de lijst om erkend te worden als Unesco World Heritage-site. Omdat biodiversiteit zowel bij WWF als bij Weleda een belangrijk speerpunt vormt, slaan beide organisaties vanaf 2016 de handen in elkaar om de oerbossen in de Roemeense Karpaten te beschermen.

ZEELANDIA

  • Partner sinds 1989
  • Activiteitendomein: voeding
  • Thema: duurzaam consumeren
  • Soort partnerschap: partnerschap voor communicatie en sensibilisering
  • Financiële bijdrage (boekjaar 2015): < € 25 000

Zeelandia, producent van voedingswaren voor bakkerijen en banketbakkerijen, maakt sinds 1989 de Panovite Panda , waarmee bakkers het Pandabrood kunnen maken. Per verkocht brood ontvangt WWF-België €0,05.