WWF tigre tijger header WWF tigre tijger header

Red de tijger

Uitstervende families redden een uitstervende familie

In april 2015 ontwikkelde het reclamebureau Famous een grote sensibiliseringscampagne voor WWF, bedoeld om de met uitsterven bedreigde tijgers te redden. Op dat moment telden we amper nog 3200 tijgers in het wild, wat een daling van 95% betekent tegenover een eeuw voordien.

Het concept? Een oproep lanceren aan alle families waarvan hun naam uit dreigt te sterven in België, om hen bewust te maken over de situatie van de tijgers in het wild. ‘Uitstervende families redden een uitstervende familie’, die van de tijger.

Het publiek werd uitgenodigd om te kijken hoeveel personen er nog hun familienaam dragen in België, op een website die gemaakt werd voor de gelegenheid (‘Reddetrijger.be’/‘Sauvezletigre.be’). Als er minder dan 3200 personen deze naam droegen, werd de familie als met uitsterven bedreigd beschouwd en werd de persoon voorgesteld om een donatie te doen voor de bescherming van de tijger. De actie werd gesteund door twee bekende ambassadeurs, een bekende Vlaming en een bekende Waal.

Het idee heeft heel wat aandacht getrokken! De campagne werd sterk verspreid op sociale netwerken en in de media. Eén Belg op 3 werd bereikt via de sociale media. Mensen met een zeldzame familienaam ontvingen een brief van WWF en bekende Belgen kregen ook een gepersonaliseerde T-shirt waarop het aantal leden van de familie vermeld stond. Dankzij dit initiatief hebben meer dan 900 donateurs een tijger symbolisch geadopteerd.

WWF heeft als doel om de populatie van de tijgers te verdubbelen tegen 2022 (volgend Chinese Jaar van de Tijger) door actie te ondernemen in 7 verschillende natuurgebieden, verspreid over 13 landen. Het geld dat ingezameld werd dankzij deze campagne heeft ervoor gezorgd dat WWF acties op het terrein kon financieren: dichter bij de nul-stroperij doelstelling komen, smokkelnetwerken onderbreken, het herstel en de herintroductie van de tijgerpopulaties voorbereiden en op politiek niveau handelen.

 

De campagne won verschillende prijzen in 2015 en 2016, zoals de Silver Effie (Effie Awards 2016), Gold in Promo & Activation (Use of Promo & Activation), Silver in Direct (Use of Direct Marketing), Silver in Media: Online Advertising, Shortlist in Press (Use of Press) & Interactive (Websites & Microsites) CCB (Creative Belgium) 2016, Bronze in Direct One-to-One & Digital Communication, Silver in Jury créatif, Gold in Charity (Boa Awards 2016), Gold in Ecology & Environment European Excellence Awards (Press Relations) 2015, Silver in Promo & Activation, Bronze in Promo & Activation Eurobest 2015, Gold in Best Digital Non-Profit Campaign Mixx Awards 2015.